Stav městských investic v Hradci Králové v roce 2018
Když jsem se stal na podzim roku 2018 investičním náměstkem primátora, Hradec Králové se nacházel v hlubokém investičním úpadku. Sestupný trend začal v roce 2014 a v letech 2016 až 2018 bylo dohromady (za všechny tři roky) i při zohlednění inflace proinvestováno méně peněz než za jediný rok 2021. Již nyní je zřejmé, že za toto volební období budou investice trojnásobné oproti období předchozímu, a to navzdory zděděným problémům.
Zmíním několik zásadních zděděných problémů, které se podařilo vyřešit, nebo posunout pozitivním směrem (podrobněji některé z nich rozebírám v samostatných článcích):
Na původní malšovický stadion byl vydán v roce 2015 demoliční výměr a připravovaný stadion nebyl projekčně koordinován (což by zvyšovalo náklady). Měl být určený pouze pro fotbal. Měl podle soutěžního zadání obsahovat pouze dvě tribuny. Nesplňoval by tedy zřejmě podmínky FAČR. Projektová dokumentace musela být reklamována. Fotbalisté měli hrát na staveništi mistrovská utkání, což bylo prakticky nepředstavitelné a bylo by to velmi drahé. Zastupitelstvo se po volbách rozhodlo na můj návrh pro výrazně efektivnější řešení (ušetří se cca 200 mil. Kč), areál bude sloužit i jiným sportům a budou se zde moci pořádat koncerty pro 25 tisíc fanoušků a řada dalších kulturních a společenských akcí. Bude splňovat podmínky UEFA 4.
V Honkově ulici byla ruina, ve které se scházeli feťáci. Místo ní město vybudovalo moderní odlehčovací službu.
U Fakultní nemocnice zoufale chybějí parkovací místa. Město tam proto hned po volbách v roce 2019 vybudovalo aspoň menší nové parkoviště.
Dokumentace pro rekonstrukci ZUŠ Střezina byla nevyhovující. Podle naprosto nevyhovujících soutěžních podmínek nechtěla ani vítězná firma stavět. V areálu také chyběla parkovací místa. Zůstala tam suť a neoplocené staveniště. Krytá spojovací chodba je v nevyhovujícím stavu. Město v roce 2019 zajistilo odvoz suti a oplocení staveniště, v roce 2020 otevřelo nové parkoviště a rozhodlo se pro výstavbu nové spojovací chodby a také nového divadelního (hudebního) pavilonu, což vychází cenově téměř stejně jako pouhá rekonstrukce.
Bývalé vedení města dohodlo s ČSOB pod pokutou 15,2 mil. korun do roku 2020 lávku u Aldisu (a u ČSOB). Navíc rozhodlo o architektonické soutěži, což lávku prodražilo. Současné vedení se pro stavbu rozhodlo také proto, že většinu ceny pokryje dotace (kterou by jinak dostalo např. jiné město na svou lávku). Pokutu se městu podařilo odložit a vzhledem k aktuálnímu dokončování stavby lávky téměř s jistotou i odvrátit. Lávka bude architektonicky zajímavá a technologicky zcela unikátní a propojí chodcům i cyklistům pravý břeh Labe s rozvíjející se lokalitou Aldis (centrála ČSOB, Aldis, nový hotel…).
Projekt rekonstrukce Velkého náměstí „nalezlo“ současné vedení města odložený na stavebním úřadě v Hořicích, kam byl přesunut kvůli podezření z podjatosti někdejšího vedení města. V rámci možností pokračují přípravy. Zastupitelé však na návrh opoziční zastupitelky moji snahu o zahájení příprav rekonstrukce neracionálně (vůči městu) zamítli a zakonzervovali stávající stav.
Pro „Benešovku“ neexistuje od roku 2014 alternativa, protože tehdy revitalizace začala od prostředka. Pro případ, že by nebyly získány všechny potřebné souhlasy s rekonstrukcí od vlastníků, město po volbách zvažovalo případnou oddělenou revitalizaci jižní poloviny třídy, což by vyžadovalo, jak se ukázalo, mimo jiné vybudování nové retenční nádrže a administrativně už to ani prakticky nebylo možné. Mezitím město získalo všechny souhlasy a intenzivně probíhá další příprava.
Současné vedení města odblokovalo a dohodlo se státem přípravy na investici do křižovatky Mileta. Město koordinuje přípravy s ŘSD a s Krajem a v roce 2023 by investice měla být zahájena.
Koordinace příprav zdvojkolejnění železničních tratí (křížení s tratěmi, zvýšení kapacity a modernizace Hlavního nádraží…) byla v minulosti dlouhodobě podceňována. V současnosti je řada bodů dojednána.
Bývalým vedením města nebyly dojednány zásady výstavby cyklověže u Hlavního nádraží, která tak byla postavena na dvou nevhodných pozemcích. O problému se veřejně dlouho vědělo, ale město problém neřešilo. Podle majitele cyklověže mu bývalé vedení slíbilo, že věž odkoupí, pokud bude projekt úspěšný. Po volbách bylo vhodné řešení hledáno společně s vlastníkem, ale vzhledem ke složitosti problému se nalézt nepodařilo. Po dohodě se Správou železnic je přislíbeno, že v rámci modernizace železničního uzlu Hradec Králové bude na vhodném místě u nádraží postavena cyklověž nová.
Kemp Stříbrný rybník léta chátral. Proto jej převzala městská spol. Městské lesy HK. Probíhá obnova a modernizace areálu.