Nový malšovický stadion - jak bylo dosaženo vyšší hospodárnosti (efektivnosti) v soutěži?
Měl jsem představu výběru co nejlepšího stadionu z hlediska jeho možného využití za stanovený cenový strop. Na základě tzv. "předběžných tržních konzultací" jsem zjistil, že by byla vhodná metoda Design&Build (navrhni a postav). Tato moderní a v českém veřejném sektoru dosud málo využívaná metoda znamená, že soutěžící firmy v rámci soutěže navrhnou dle zadání investora (města) za stanovených cenových mantinelů a za stanovených minimálních podmínek, jak má stavba vypadat a za jak dlouho od zahájení prací bude hotová. Vítěz následně svůj návrh realizuje. Výhodou metody je, že soutěžící připraví návrhy „sobě na míru“ (podle svých možností). Při soutěži tak město vytěží maximum možného.
Z konzultací s firmami také vyplynulo, že některé by o soutěž s použitím této metody měly zájem. Rozhodl jsem se proto pro tuto metodu (a prosadil jsem ji).
Soutěžící v předchozí soutěži podle "zděděné" dokumentace nabídl cenu cca o 150 mil. korun vyšší. Vítěz v nové soutěži (podle metody Design&Build) přitom za nižší cenu splnil a překročil městem stanovené podmínky – stadion kategorie UEFA 4 s využitím pro více sportů i dalších kulturních a společenských aktivit, na žádost řady lidí zachování charakteristického osvětlení ve tvaru „lízátek“…
K vyšší hospodárnosti (efektivnosti) nesporně přispělo také najmutí významné mezinárodní poradenské společnosti s rozsáhlými kvalitními zkušenostmi ve stavebnictví jako správce takto velké a náročné stavby.