Lávka u Aldisu - proč ji město staví?
Ke stavbě lávky vedou v zásadě tři důvody:
Za prvé, lávka propojí pravý břeh Labe s lokalitou Aldis, která se rozvíjí a nadále bude rozvíjet. Nachází se zde druhá největší republiková centrála ČSOB, centrum Aldis, nový hotel, lázně, filharmonie, TJ Sokol… V budoucnu navíc bude součástí cyklostezky. Je architektonicky zajímavá a jak se shodují všichni odborníci, kteří se k ní vyjadřovali (stavaři, mostní konstruktéři, architekti…), je technologicky zcela unikátní a nadčasová.
Za druhé, většinu ceny pokryje dotace. Jinak by tuto dotaci obdrželo např. jiné město pro svou lávku.
Za třetí, kdyby město lávku nepostavilo, muselo by ČSOB zaplatit pokutu ve výši 15,2 mil. korun, kterou dohodlo bývalé vedení města. Současné vedení dojednalo odklad splatnosti z roku 2020 na konec března 2023. Vzhledem k tomu, že je lávka již dokončována, podaří se tuto pokutu téměř s jistotou odvrátit.
Vysoká cena lávky je způsobena tím, že byl její návrh vybrán v soutěži vypsané v roce 2013, kde hlavním kritériem hodnocení nebyla cena, ale architektonické vizionářství.
Pokud by bylo rozhodnuto o zrušení tohoto projektu, město by přišlo o dotaci ve výši 102,7 mil. korun, muselo by zaplatit pokutu ve výši 15,2 mil. korun ČSOB (případně uhradit další vzniklé náklady) a nemělo by lávku.